Ahhoz képest, hogy
milyen béna szálláshelyen töltöttük az éjszakát, és az amritszári városkép
ismét felkavarónak bizonyult számomra (azt hiszem, ezt nem lehet ilyen rövid
idő alatt megszokni), nagyon kellemeset sikerült aludnunk. Ismét elememben
éreztem magam, fülig érő szájjal és hatalmas lelkesedéssel vegyes várakozással.
Összecsomagolt zsákjainkat otthagytuk a dzsinnmosolyú recepciósnál, és
elindultunk az Arany Templomhoz. Amint azt már említettük, ez a szikh közösség
legszentebb temploma, kis utcácskákkal és 18 kapuval körülvéve. A szikh vallás
reformista hitnek számít, amelyet Guru Nanak alapított a 15. században.
Szembehelyezkednek a bálványimádással és a kasztrendszerrel, s az alaktalan
istent hirdetik. Templomaikat gurudvaranak hívják, ami azt jelenti, hogy “ajtó
a guruhoz”. A tizedik guru megkülönböztető viseletű harci szervezetté
alakította a közösséget, hogy a mogulok vallásüldözései ellen küzdjenek. Azóta
minden tradicionális szikh öltözet kötelező része a hosszú haj, a szűk
alsónemű, a rövid tőr, a karperec és a fésű (amit a hajukhoz hasonlóan a
turbánjukba rejtenek, nem a hátsó nadrágzsebükből lóg ki). Azt figyeltük meg,
hogy általában fehér ruhához kék turbánt viselnek. De vannak a nihang szikh-ek,
akikkel a korábbi képen láttatok, ők kék ruhához narancs turbánt kötnek, és ők
a guruk testőrségének leszármazottai, valószínűleg ezért van náluk hosszabb
tőr. A tizediket követően nem látták több szükségét újabb gurunak, szerepét
szent könyvük, a Guru Grant Szahib tölti be, amelynek eredetijét az Arany
Templomban őrzik. A kb. ötezer oldalas könyvről már írta Dani, hogy nappal olvasnak
belőle és legyezgetik, a zarándokok kéréseikkel leborulnak előtte, éjszakára
pedig megszabott rítusokkal viszik el aludni, miután tejjel és vízzel mosták
fel fekhelye padlóját.
A templomról azt
mondják, hogy város a városban, és ez olyannyira igaz, hogy megint csak
ámuldozni lehetett a kontrasztokon. Az épületegyüttes közvetlen szomszédságában
álló utcákból ömlött ki a szemét, bizarr látványt nyújtottak a drága hotelek
melletti óriási hulladékhalmok, amint viszont beléptünk a templom területére, mintha
valami hipertérugrással más dimenzióba csöppentünk volna, pedig ehelyett csak
annyit tettünk, hogy elvittük a cipőnket a közeli pavilonba, ugyanis a
hátizsákjainkban sem tarthattuk őket, kidobatták velünk a fél doboz ciginket
(amit még Budapestről tartogattunk magunknak, de egyáltalán nem volt
ingerenciánk szívni belőle), és átgyalogoltattak minket a lábvízen. A fejünkre
kendőt tettünk. A központi szentély, a Hari Mandir (Isten Temploma), maga az
arannyal és alul fehér márvánnyal borított épület egy medence, az Amrit
Szarovar (Nektár Medence) közepén áll, amit széles sávban körbe lehet járni, és
négy oldalról összefüggő fehérséget alkotva különböző épületek és kapuk
határolják. Az egész terület, közepén a fenséges Arany Templommal, szemet
gyönyörködtető, fehérsége szikrázik a napsütésben, közben pedig nagyon színes a
zarándokok turbánjaitól, szárijaitól. Nagy béke honolt bent, és megérintett az
az emelkedett hangulat, amit a kapun belépő és földre boruló vagy a medence
vizében megmerítkező zarándokok kölcsönöztek a szent helynek.
Sokáig csak
szemlélődtünk totyogva, aztán mire feleszméltem, Danát elkapta egy idős helyi
szikh bácsi, nagy ősz bajusszal, és csevegni kezdtek arról, hogy Dana már
másodszor tér ide vissza, sőt idén magával hozta a feleségét is és ez milyen
jó. Kedvesen invitált minket az önkéntesek által működtetett hatalmas
ingyenkonyhára, amit amúgy is terveztünk, s mivel már farkaséhesek voltunk,
vele tartottunk. Az óriási ebédlőterem felső szintjén jutott nekünk hely,
természetesen a földön, kis szőnyegeken, ahol törökülésbe helyezkedtünk
hármasban, s lábaink elé került a négyosztatú fémtálca. Méretes vödrökből
merték bele a dahlt (lencsefőzelék jellegű finomság), a rizst és a szabdzsit
(különböző zöldségekből összeálló főzelékféleség), kaptunk hozzá purit
(lisztből és vízből olajban sütött kenyérféleség), aztán egy tejberizsszerű
étket is. Mindez annyira ízletes volt, hogy iszonyúan örültem, hogy ehelyett
nem egy étteremben ebédeltünk, nagy kár lett volna kihagyni. Az ebédlőből
kifelé menet hosszasan tanulmányoztam a napi húszezer fős forgalmat is
lebonyolítani képes konyha működését. Rengeteg ember aprította a hagymát,
hámozta a krumplit a földön ülve, többen láncot alkotva adogatták egymásnak a
szennyes edényeket és dobálták be egy gigantikus méretű vödörbe, azt onnan
ketten cipelték a hosszú csíkot képező mosogatóvályúhoz, végül a tiszta
edényeket ismét a nagy vödrökbe pakolták, mindezt nagy csinnadratta közepette,
ami zenévé folyt össze a hallójárataimban. Visszatértünk a kerengőbe, hogy ráérősen
tovább sétálgassunk a központi szentély bejárata felé, s közben élveztük a
gyönyörű épületek látványát, s a hőségben a lábunkat hűsítő vizes márvány
érzetét. A márványpadlót folyamatosan öntözték, mosták, kotorták rajta a vizet
a kékturbánosok. Nem sokra rá felfedeztek minket a zarándokok, nem
csodálkozhattunk ezen, mert fehér bőrünk itt is ritka látványt nyújtott,
ráadásul egyszerre fotóztunk és videóztunk minden részletet. Így volt, aki arra
kért minket, fényképezzük le őt valamelyikünkkel, nem törődve azzal, hogy nem
az övé lesz a kép, de a legviccesebb pillanat az volt, amikor gyönyörű színű
szárikban pompázó nők egy csoportja kattant rám. Szóltak Danának, hogy
csináljon közös fotót róluk meg rólam, én melléjük álltam, abban a pillanatban
megragadták a karomat, mintha soha többé nem akarnák elengedni, odarántottak
magukhoz, szorongattak, kacarásztak, s egyre többen odagyűltek körém. Nagyon
furcsa volt, hogy föléjük magasodtam, Danát biztos egyenesen óriásnak érzékelik
errefelé. Amikor kész lett a kép, visongatva pattantak oda megnézni a kijelzőn,
majd búcsúzóul mindegyikük meg akarta fogni a karom, mielőtt szégyenlősen,
visszatekintgetve, karöltve elvonultak. Ezzel a meglehetősen nagy feltűnést
keltő jelenettel újabb indiaiakat vonzottunk, s kezdtük átérezni, milyen lehet
az élete a nagy népszerűségnek örvendő sztároknak. Sokan voltak azért, akik a
saját gépükkel vagy a telefonjaikkal kattintgattak, s változó volt, hogy Danit
akarták, engem vagy mindkettőnket. Többen egyáltalán nem beszéltek angolul, de
volt egy idősebb nő, aki furcsamód egész jó kiejtéssel jegyezte meg, milyen jól
áll nekem ez a kendő. Kiderült, hogy kisgyerekként vándorolt ki a családjával
Kanadába, s mivel szikh vallású, idejét érezte elzarándokolni az Arany
Templomhoz. Végül sikerült beállnunk a sorba a 60 méteres gyaloghídon, amivel
lassan bejutottunk a templomba, aminek oldalán és belsejében a szikhek mindig
csinosítgatnak valamit, kívül a márványt csiszolták, belül a korlátokat
fényesítették. Jó nagy tömegben hömpölyögtünk be a pici templomba, ahonnan már
a legelejétől kezdve hallottuk a zenét. Hajnaltól késő estig éneklik a verseket
a Szent Könyvből, amit általában 3-4 zenész ad elő, harmóniumon és tablán
kísérve. Az Arany Templom a muszlim és a hindu művészet szintézise, kupoláját,
ami fordított lótusz alakot formáz, 100 kg arany borítja. Belseje valami
eszméletlenül pazar módon díszített. Az arannyal fedett, dús ornamentikával
borított falak és mennyezet elkápráztatott. Középen ékkövekkel kirakott, pink
baldachin alatt a hatalmas könyvet legyezgették éppen, mi pedig tovább
haladtunk az első emeletre, ahol szintén egy hasonló könyvet, az eredeti
másolatát olvasták. Közben gyönyörködtünk a márványfalak növény- és
állatmotívumokat mintázó berakásain (ezeket pietra durának nevezik). Ezen a
helyen megérintett a levegője a transzcendensnek, néhány pillanatig
elfeledkeztem idegen mivoltomról, s képes voltam befogadni a légkört és együtt
rezegni benne a többiekkel. Ez már azután történt, miután egy manchesteri szikh
vallású sráccal rövid eszmét cseréltünk arról, hogy mindegy, milyen vallású
vagy, az a fontos, hogy ha hiszel, ugyanahhoz az Istenhez jutsz közelebb. A
tetőre is felkapaszkodtunk pici szűk lépcsősoron, s egy kicsit lerogytunk a
kupola tövébe, de gyorsan pozíciót változtattunk, miután kedvesen
felvilágosítottak, hogy nem szabad háttal ülni a kupolán belül lévő könyvnek.
Mindegyik szint mindegyik kis zugában, meg aztán később láttuk, hogy mindegyik
kis szentélyben, amibe még bementünk a komplexum területén, hasonlóan a nagy
könyv egy másolatából olvastak az arra hivatottak bőszen.
Nehéz volt ebből a
fennkölt nyugalomból kiszakadni, ami körülvett minket az épületegyüttesben, de
mivel a nap már sietősen elindult lefelé az égen, útra keltünk, hogy a
zsákjainkat felkapva elriksázzunk a Mata Templomhoz. Ezt a Lal Devi nevű, 20.
században élt női szentnek ajánlott hindu templomot rengeteg nő keresi fel és
imádkozik itt, aki áldott állapotba szeretne kerülni. Már odafelé menet láttuk,
ahogy kisebb csoportokban, csillogó szárikban közelednek a lányok, kezükben
áldozatként vitt virágszirmok, égő gyertyák, ennivaló. A templom szerkezete és
díszítése aztán minden képzeletünket felülmúlta. Egy aulaszerű kezdő pontból
szűk lépcsőn kellett felkaptatnunk, hogy onnan megkezdjük a felfedezést a labirintusszerű
járatokban. A haladási irány meg volt szabva, de ha nagyon erősen akartam
volna, akkor sem lettem volna képes megalkotni a hely kognitív térképét,
olyannyira girbe-gurba passzázsokon keresztül vezetett az út. Hol lépcsőkön
kellett felfelé mennünk, s mellettünk kinézve, piros szalagok közül az utcára
láttunk, hol olyan alacsony alagutakban kellett másznunk, hogy alig fértünk át
rajtuk, majd barlangjáratokon keresztül mentünk. Mindezt a struktúrát festett
tükördarabok nyitották tágabbra az érzékelés számára, mozaikjuk egy-egy
istenalakot rajzolt, vagy egyszerűen csak a teret bolondította meg. Minden
lépésnél újabb és újabb Síva-, Parvati-, Ganés a-figurák jöttek velünk szembe,
majd a meglehetősen nagynak tűnő labirintus utolsó szakaszán bokáig érő vízben
gázoltunk egy szűk folyosón, ami leginkább a szülőcsatornára emlékeztett, hogy
végül kimásszunk egy újabb istenalak száján. Megdöbbentő volt ismét, mennyire
szokatlan és semennyire sem ismerős helyet fedeztünk fel és tároltunk el
emlékezetünkben.
Időközben
besötétedett, s foglalkoznom kellett a nem túl hívogató gondolattal, hogy
felkészítsem magam első indiai vonaton töltendő éjszakámra. Tartottam tőle
kicsit, de inkább az ismeretlen miatt. Volt még időnk addig, úgyhogy a
pályaudvarhoz közeli, apokaliptikus hangulatú utcán kerestünk egy netcafét, ami
rövid ideig a béke szigeteként szolgált, ugyanis végre egyedül voltunk benne. A
pályaudvarra visszagyalogolva letelepedtünk egy padra a peronon, de
valószínűleg nem a legjobb helyet választottuk, mert ránk talált Baba. A
narancssárga ruhás, turbános, szádhunak kinéző (bár ezt utólag kétségbe vontuk)
öreg fickó először bemutatkozott, de közben a kezemet kezdte szorongatni, a
körénk gyűlő gyerekek meg nevettek. Dana megfejtette, hogy valószínűleg tetszem
neki, és határozottan közölte vele, hogy but she's mine. Nagyon büszke voltam
rá. Ez ment egy darabig, Baba egyre közelebb türemkedett hozzánk vizenyős
tekintetével és enyhén alkoholszagú lehelletével, Dani kezét is szorongatta,
akinek a tenyerét közben a mutatóujjával kapargatta. Kezdett kellemetlenné és
egyre népesebbé válni a szitu, úgy tűnt, a helyiek inkább rögtön elhajtották
volna, így is próbálták másfelé terelgetni, mígnem a közeli bódéből kiapttant
egy mokány figura, és csúnyán ellökte Babát, aki a földre esett. Több se
kellett nekem, nehogymár itt miattunk alakuljon ki verekedés, szép is lenne,
úgyhogy felkaptam a hátizsákomat, s közöltem Danával, hogy én biztos, hogy
megyek, bár még nem tudom, hová. Meg hogy padra sem ülök le soha többé. Kicsit
ismét rongyokban lógtak az idegeim, úgyhogy amikor egy órával az indulás előtt
megtaláltuk a bent veszteglő, még töksötét vonatunkat, nem tudtam, örüljek-e
neki. Dana látva, hogy nem vagyok vicces kedvemben, felvetette, hogy esetleg
cseréljük át drágább osztályra a sleeper-jegyünket (amire amúgy nem sok
esélyünk lett volna), de arra jutottam, előbb nézzük meg, hogy a hatszemélyes
alvóhelyen, ahol három-három fekhely van egymás fölött, kikkel utazunk együtt.
Onnan rózsaszínbe váltott újra ez a hihetetlen szélsőséges történet, ugyanis
olyan zabálnivalóan édes kalkuttai családdal kerültünk egy fülkébe, hogy a
legteljesebb nyugalomban és biztonságban éreztem magam. Együtt utazott nyaralni
az apuka, az anyuka, a kislányuk, a két nagymama és a nagypapa. Az iszonyú barátságos
férfi szuper angolsággal csevegett velünk mindenféléről, közben a tízéves
kislány, Shri folyamatosan azon ügyködött, hogy minél közelebb legyen hozzánk.
Addig cserélgette a fekhelyeket, mígnem mindketten a középső ágyon, egymástól
egy fél karnyújtásnyira kívántunk egymásnak jó éjszakát. A vonat tiszta volt, a
fekhely kényelmes, visszatért euforikus hangulatomban Krishna Das-t hallgatva
bámultam a rácsos ablakban elhaladó indiai tájakat, megszakítva egy-egy
villódzó vásári kivilágításban pompázó hindu templommal, mígnem elnyomott az
álom.
A múzeumot nem néztétek meg az Arany templomnál? Egyszer érdemes.
VálaszTörlésSajnos nem maradt ra idonk, mindig sokat elvezkedunk egy-egy adott helyen...
VálaszTörlés