Következőnek már ki akartunk mozdulni Lehből, hogy a környéken is nézelődjünk, én mindenképp valami olyan helyre szerettem volna menni, ahol még nem jártam, de végül az egyszerűség (és a nagyszerűség) kedvéért végül is úgy döntöttünk, hogy Thiksey és Shey kolostorai lesznek a célpontjaink. Gesmo-béli reggelink után leslattyogtunk a helyi piacon keresztül a buszpályaudvarra, ahol hatalmas szerencsével éppen elkaptuk a Thiksey-be induló csotrogányt, és annak utolsó ülőhelyére, a sofőr mellett gubbasztó indiai fickó melletti sebváltódoboz mellé préselődtünk be ketten, arcunk a szélvédőre simulva, hátunkban pedig a mögöttünk ülő ladakhi asszonyok térde helyezkedett el, kellemes gerinc- és bordamasszázst produkálva a rázkódós úton.
Az út húsz rúpiába
kerül, taxival ugyanez négyszáz lenne, és nem olyan feelinges,
mint a helyiekkel együtt utazni. A sofőr betolta az usb sticket a
műszerfalon tátongó lukba, felharsant a tradicionális tibeti
visítós, dobolós muzsikaszó, beletaposott a gázba teljes erőből
és elindultunk jó 12-14 km/h-s sebességgel a telitömött,
kiszolgált jószággal, hogy aztán minden fánál és bokornál
leintsenek a buszra várók. Mivel a sofőr hermetikusan elzáródik
az emberi testek egymáshoz nyomódó komplex masszájától, a
fizetés úgy történik ilyenkor, hogy miután leszáll az utas,
becsületesen előremegy, és az ablakon keresztül beadja a pénzt a
buszvezetőnek. Negyven percnyi sivatagi zötykölődés után – az
út nagyjából az Indust követi, folyásirány ellen haladtunk,
kelet felé – megérkeztünk Thiksey-be, útközben elhagyva a
visszafelé meglátogatni tervezett Shey-t. Egy kereszteződésnél
kirakott minket a busz, elröfögött, mi pedig ott maradtunk a
porban és a csendben, csak a száraz levegő által véresre
szikkasztott orrlyukaink zörgése és a hegyen álló kolostorból
leszűrődő rituális zene hallatszott közel s távol. Minden
gyönyörű volt és nyugodt, a napsütésben szikrázott a kék ég,
vakítottak a kolostor környéki épületek fehér falai, amelyek
koronájaként ott állt a tetőn a piros-sárga gompa. Hirtelen egy
taxi érkezett, porfelhőt kavarva lefékezett, két amerikai
kipattant belőle, Hi! – közölték, majd kattogtattak
egyet-kettőt, ajtócsapódás, porzó kerekek hangja és már ott
sem voltak, csak egy magányos kutya kullogott odébb, farkát
behúzva a porfelhőből. Mindössze pár szigorúan összehúzott
szem, egy gőzösvonat és néhány pisztoly hiányzott ahhoz, hogy
egy Sergio Leone -westernben érezzem magam, ha éppen nem a
kolostort bámulom, amiről nehéz volt levenni a szemünket.
Elindultunk gyalog a hegyoldalban, a sztupák, fehérre meszelt
épületek kusza kavalkádja között kacsázó meredek lépcsősoron,
egyre lelkesebben, mert minél közelebb értünk, annál hangosabban
hallottuk a ceremóniát, de egyre fáradtabban, mert pár gyorsabb
lépés után zihálva kellett visszafognuk kiugrani készülő,
oxigén után kapkodó szívünket. Teljesen más hangulatú volt így
feljutni a kolostorhoz, mint két éve, mikor a bejáratig vitt
minket a shared taxi, amit Mártijózsival, egy német sráccal és
egy angol lánnyal osztottunk meg.
Girbe-gurba lépcsoron
egyszer csak a főszentély vagy templom bejáratához jutottunk,
akaratlanul is kikerülve a hivatalos bejáratot, ahol jegyet kellett
volna vennünk. A templomba belépve éktelen dobolás, tülkölés,
csilingelés és mormogó mantrázás fogadott bennünket, szemmel
láthatóan valami nagyon fontos ceremónia közepébe csöppentünk.
A szerzetesek biztatására nem sokáig kucorogtunk a sarokban
megbújva, hanem elkezdtünk körbejárni, én nem bírtam lekattanni
a kameráról, főleg mikor megláttam a hatalmas és gyönyörűen
színes homokmandalát az egyik sarokban. Mint az nem sokkal később
kiderült, éppen egy hét napig tartó mandala puja, azaz mandala
áldás v. szertartás utolsó mozzanatára érkeztünk oda, mikor is
a hatalmas műgonddal, aprólékos igényességgel elkészült
gyönyörű műalkotást pár perc alatt szépen összekotorják,
beleszórják egy tálba és félrerakják a sarokba, mindezt
mágikusnak ható rítussal előadva, ezáltal emlékeztetve minden
dolog múlandóságára. Sosem gondoltam volna, hogy egyszer
belecsöppenek egy ilyen szertartásba, és mintha a világ
legtermészetesebb dolga volna, úgy invitálnak be magukhoz az
egyébként folyamatosan mosolygó, vidám szerzetesek. Az történt,
hogy egy idő után kijöttünk a szertartásról, megkérdeztünk
egy szerzetest, hogy lehet-e valahol pisilni, elvezetett minket egy
külön szárnyba, ahol egy tetőről nyíló újabb épület falában
volt két ajtó, a mögöttük lévő szobácska döngölt földjében
egy-egy lyuk, az volt a WC. Mikor az egyik szerzetes majdnem
rányitott a Kikkára, majd harákolva, hörögve és köpködve, de
vigyorogva bement a másikba és csak úgy odalökte, hogy ja, amúgy
egy perc múlva szétrombolják a mandalát, úgyhogy menjünk, mert
ilyet nem mindennap láthat az ember, akkor tudatosult csak igazán
bennünk, hogy fontos pillanatban érkeztünk a kololstorba és
rohantunk vissza a szertartásra, nehogy lemaradjunk.
A végső pillanatra az
addig fülig érő szájjal mormoló vagy doboló vagy kürtöt fújó
szerzetesek és ifjú tanítványaik odagyűltek a mandala mellé, a
főláma pedig egy szertartáskönyv útmutatásának segítségével
szisztematikusan elkezdte szétzilálni az alkotást. Időnként egy
kis mennyiséget a fejére szórt, illetve elfogyasztott belőle a
szájával. Mi is kaptunk belőle, így azon kisebbség közé
tartozónak érzem magam, akik fogyasztottak már csekély mennyiségű
színes homokmandalát. Recsegett-ropogott, ízlelgettem,
forgatgattam kicsit a számban, már ami nem tapadt a nyálkahártyámra
azonnal, majd lenyeltem. Némi csikorgás után megállapítottam,
hogy semleges ízű homokot ettem, és az igazi tápértéke nyilván
nem a gyomron keresztül fog felszívódni. Fantasztikus élmény
volt. Mikor elsöpörték a mandalát, és atomjaira szedték azt az
asztalt, ami helyet adott neki, nagy csinnadrattával levonultak a
hegyről, egy darabig még láttuk őket, majd eltűntek a szemünk
elől. Nyugodtabb percek következtek, így átmentünk egy másik
templomba, ahol megnéztük az óriás Maitreya Buddhát, miközben
egy Chennaiból és egy Gujaratból érkezett indiai turistával
beszélgettünk, akik nagyokat nevettek azon, hogy Magyarország
kisebb szinte akármelyik indiai államnál. A társalgást egy
aggastyán lámabácsi Maitreya körüli mantrázó keringése
színesítette, hihetetlenül aranyos volt, ahogy járt körbe és
nyomatta az om mani padme hum-ot. (Ezúton is üzenem, hogy Ladakhban
tényleg om mani padme hum-nak mondják és nem om mani peme ho-nak.)
A Maitreya Buddha a következő, még meg nem született Buddhát
jelenti, gyakorta megtalálhatóak a tibeti és ladakhi kolostorokban
a róla készült szobrok, bár az is lehet, hogy mindegyikben van,
nem tudom. Megnéztük a régi könyvtárat, ami az épületegyüttes
tetején található, fantasztikus, ódon hangulatú, az idők során
feketére kopott padlóval és falakkal rendelkező kis helyiség, a
fali tárolórekeszekben pedig ki tudja, milyen öreg tibeti írások
pihennek. Kis mécses világított csupán, fényét csak a néhány
Sákjamuni Buddha vagy Avalókitésvara szobor tudta visszaverni.
Néhány gompát még megnéztünk, majd a bejárathoz mentünk, hogy
utólag megvegyük a jegyet, és ha már ott voltunk, megkértük az
ott lévő szerzeteseket, hogy áldják meg az imazászlóinkat.
Szépen kiteregették, majd mantrázásba és rizsdobálásba
kezdtek, ez pár percen keresztül zajlott, így áldották meg a
zászlókat. A szertartást csak időnként zavarta meg a Nokia
Tunes, mikor egyikük telefonja idegesen csörgött párszor.
Ilyenkor zavart mosollyal próbálta gyorsan kinyomni a bejövő
hívást a láma, elképesztő bizarr elegye volt ez kultúrák,
különböző idősíkok és asszociációk halmazának.
Miközben
levánszorogtunk a hegyről, idős lámákba és fiatal tanoncokba
botlottunk, mindenki rendkívül kedvesen, széles mosollyal üdvözölt
bennünket. Kezdett hűvösre váltani a levegő, ahogy a nap
eltünedezett a nyugati ormok mögött, az már nyilvánvalóvá
vált, hogy Shey-be, a másik gompába már nem jutunk el, a kérdés
csak az volt, hogy haza hogyan. Elvileg félóránként jár busz
este hatig, utána már egy sem, de ezt a környéken senki sem tudta
megerősíteni, maga a busz sem, ami hazavitt volna, így bő
háromnegyed óra elmúltával, amit egy nagyon kedves kutya és egy
tehén társaságában töltöttünk, akiket idővel egy francia lány
váltott fel, végül úgy döntöttünk, hogy megkérdezünk egy nem
messze lakó boltost, hogy nem visz-e haza bennünket a kocsijával.
400 rúpiáért igent mondott, de örültünk neki, mert már nyűg
volt állni az iszonytató porban, amit minduntalan felvertek az
elszáguldó teherautók és egyéb járművek, akik nem átallottak
továbbmenni annak ellenére, hogy megpróbáltunk stoppolni.
Hazafelé a francia lánnyal beszélgettünk, akiről kiderült, hogy
ugyanabban a hotelben lakik, ahol mi, amikor pedig nem Ladakhban van,
akkor Tahitin él, szóval azt is mondhatnánk, hogy menjen a
francba, de annál sokkal aranyosabb volt, hogy valóban ezt mondjuk,
meg különben se. Később ruchotsét ettünk az Amdo Foodban, ami
jaksajtos momo levesbe belefőzve, valamint thengtukot vagy thukpát,
már a franc sem emlékszik rá, mindkettő tibeti kaja, általában
viszonylag ízetlen lében sok-sok tészta úszik, répa, káposzta
és bizonytalan eredetű növényi származék kíséretében.
Hazavánszorogtunk, a Kikkát szertartásosan becsomagoltam a
takarórendszerbe, majd melléfeküdtem és álmomban megfáztam.
Ennél szebb álmaimra szoktam kívánni, hogy bárcsak valóra
válnának, de most nem én kívántam, hanem a sors, mert másnap
betegen ébredtem.
Thiksey nagy kedvencem. A blogom fejlécén a koponyás fotó is onnan van, a felső szint könyvtárának ablakai fölött. Thikseyben van egy helyes lámasuli is, érdekes kis dekorált tantermekkel, nyitva volt, mikor ott jártatok?
VálaszTörlésMicsoda képek!
VálaszTörlésKábé minden megnyugtató, kivéve Dani betegsége. Azzal most hogy állunk? Erről is írjatok! A képek nagyon jók! Puszi nektek. Apáék
VálaszTörlésBocs, hogy nem valaszoltunk erre hamarabb, Dani azota rendbejott, nem volt veszes!
VálaszTörlés